ALLAN HADE TRÖTTNAT PÅ

EN DEL SAKER

I BEMANNINGSBRANSCHEN

FÖR VÅRDEN.

 

En del moment, framför allt den ständiga  pengajakten och att marginaler hela tiden skulle höjas, gjorde att han började tänka;- Hur kan man göra det här bättre? Det handlar ju om vård av patienter.

Allan Hadrous på FlexCare har värderingarna klara-  

 

Vi skall aldrig utnyttja en vårdgivare i utsatt läge.”

 

Text, foto, intervju: Sheila Tan



OM FLEXCARE SWEDEN AB

Vad: Professionell läkarbemannings- och rekryteringsföretag, erbjuder även ledningsstöd i form av konsulttjänster inom management, affärsutveckling, marknadsföring och controlling.

Kunder: Sjukvård, landsting och privata vårdgivare.

Startade: 2016

Företagsform: Aktiebolag

Grundare: Allan Hadrous

Ägare: Allan Hadrous

Antal medarbetare: 3

Var: Entreprenörcenter Baltzarsgatan 18, Malmö

Omsättning: 7 MKR (2016), räknar med fördubbla under 2017.


OM ALLAN HADROUS

Allan är 36 år gammal och är utbildad civilekonom, är gift och har 2 barn.

 

”Min upplevelse av att arbeta i Sverige är genomgående positiv. Men, det är en utmaning att få första jobbet. Ofta blir det ett vikariat som blir första jobbet. Min uppfattning är att fler arbetsgivare fokuserar på kompetens istället för bakgrund. Ibland har bakgrunden varit mer positiv. Min bakgrund och att jag kan flera språk har gett mig fördelar.”

       

Bästa egenskap?

- Jobbar fokuserat och gillar att jobba med människor och är en juste person. Mina starkaste sidor är min analytiska förmåga, snabbt kan förstå och bilda en bild av komplexa situationer. Drivs av att jobba med service och människor.

                    

Mindre bra egenskap?

- Att jag läser slött och att jag tänker lite för mycket på jobbet och kan vara lite frånvarande och titta i mobilen och läser mail och liknande. Dåligt att man tar med sig jobbet hem.              



ALLANS START-UP

”Jag bygger bolagets värderingar på att jag inte vill köra som alla andra utan jag vill köra ett eget race där vår målsättning är att vara seriösast i branschen och jobba med den högsta möjliga kvaliteten. Vi skall aldrig utnyttja en vårdgivare i utsatt läge. Jag har många exempel på där vi kunnat lägga ett högt pris, men backat och valt en rimlig prisnivå. Strategin bygger på långsiktighet och hållbarhet.”

 

FlexCare Sweden skall bygga på långsiktighet och hållbarhet. Värderingar och att det skall kännas rätt moraliskt är bland det viktigaste.

 

Det gör vårt varumärke starkt och har gjort att vi lyckats bra nu den första perioden. Extremt tydliga med våra värderingar i vår marknadsföring, vilket gjort oss kända som en attraktiv arbetsgivare. Jag tror väldigt mycket på de här bitarna, att man skall jobba med värderingar.”


”Vi var först i branschen med att sätta ett vinsttak. Att vara först i en bransch med någonting ger alltid en extra push om man lyckas få med det på ett bra sätt.”


”Man bör ställa sig samma fråga som kunderna ställer: Varför skall jag välja den här leverantören? Är man dålig på att övertyga sig själv eller motparten om att välja just oss, är man fel ute.”

 

Efter uppstarten har FlexCare Sweden fortsatt med content marketing och nu när företaget rullar på har man också råd med mässor.

 

”Marknadsföring är en fråga om synlighet. En gammal kollega sa: Trevligt att se dig, du är nästan överallt! Man syns väldigt bra. Läkarmässan går vartannat år och syns man där är det väldigt bra. Hela branschen är där. Det kostar, men når man nivån där man kan vara med är det väldigt bra.”


VAD ÄR NYCKELN TILL FRAMGÅNG I FÖRETAGANDE?


”Jag sökte efter att lägga en genomtänkt plan. I den fanns finansieringsplanen, hur mycket kostar det, och viktigt att titta minst ett år framåt och tänka på lite sämre scenarion. Om det tar längre tid, vad kostar det? En av de viktigaste frågorna var; hur skaffar jag kunder? Hur når jag resultat? Vi hade tidigt strategin att samarbeta med andra bolag. Det var en lyckad strategi. Man skall inte vara rädd för att samarbeta med andra.

 

”Strategin som jag hade i tankarna lyckades jag sedan förvalta. Och i strategin hade jag med mig tanken att skapa samarbetsavtal. När vi närmade oss de diskussionerna blev det mycket lättare att ta tag i ett sådant beslut.

 

Gör en rejäl analys. Tänk på alla pusselbitar. Varför du gör detta? Är du beredd på att ta risken. Hur skall du nå dina mål? Vet du inte hur du skall nå dina kunder, hur du skall sälja, hur du skall nå konsulterna – så är det kört. Viktigt att lägga en bra strategi, en bra plan. Oavsett hur du räknar – dra av 20 %. Klarar jag av 20-30 % mindre än mina beräkningar? Gör man det är man på rätt väg.

 

FRAMTIDEN FÖR ALLAN OCH FLEXCARE

Marknaden för FlexCare Sweden ser mycket bra ut. Nyligen kom företaget på första plats i en stor upphandling med 60 konkurrerande bolag. Detta kommer att öppna upp nya möjligheter och avtalet är 4 år långt.

 

”Tids nog vill jag kunna expandera utomlands, därav företagsnamn på engelska.”

 

”För vår bransch är upphandlingskunskap väldigt viktig. Och det har jag jobbat väldigt mycket med. Man måste också kunna analysera hur man tror att konkurrenterna kommer att reagera. Tror man på någonting och handlar enligt det kan det gå bra. Men om man inte väger in konkurrenternas  reaktioner kan det gå fel.”

 


”Min dröm är att kunna starta ytterligare ett nytt bolag. Ett bolag som andra kan leva på - där överskottet går till behövande. Det är det som lockat mig att ta steget. Då får jag drivkraften att om jag lyckas bra med FlexCare, kan jag också snabba på uppfyllelsen av min dröm.”



Vad är utmaningen med att ta sig till målet?

 

- Att man tar med sig jobbet hem. Första året när vi inte hade någon anställd tog man med sig strategi, tänk, det mesta på semester och när man var ledig. Risknivån man tog från början är också  utmanande.

- Man måste ta risker ibland. Så, vissa beslut handlar om dilemman. Och det innebär också ett risktagande. Och tar man den risken är man också medveten om att det kan bli fel någonstans. Hittills kan jag inte säga att det finns något som jag ångrar, även om vissa saker kunnat bli bättre. I annat fall en smäll man får ta.


Vad är det som gör det värt jobbet?

- Utmaningarna, de tar aldrig slut. Man utmanar sig själv och man utmanar konkurrenterna. Det är varierande uppgifter hela tiden. Man vet om att man har olika valmöjligheter. Man kan investera, bygga upp företaget. När vi lyckas, och tar marknadsandelar från företag som är dyrare än oss känns det bra. Bra för våra siffror, men också för att vi i många av fallen gör en besparing för sjukvården.

 

 

  

- Men även om man jobbar för sig själv kan man bli trött men det är ok, för man gör det för sig själv och inte för att någon annan pressar en. Det ger frihet i handlingsutrymmet.