INOM DEN HÅRT KONKURRENSUTSATTA MEDIABRANSCHEN SÅG JOHN, DÅ BARA 22 ÅR GAMMAL, OCH HANS NUVARANDE KOLLEGOR EN PLATS FÖR YTTERLIGARE EN AKTÖR. FÖR ATT LYCKAS MÅSATE MAN DOCK NÅ KOMMERSIELL FRAMGÅNG OCH SAMTIDIGT MOTIVERA OCH STIMULERA MEDARBETARNA.


John Sigvant, VD på Giraff Publishing berättar om en resa in i nyföretagandet med både starkt kommersiellt driv och en varm känsla till sina kollegor, medarbetare och kompanjoner.

OM GIRAFF PUBLISHING

Vad: Ett företag som skapar tidskrifter som publiceras som komplement till t ex SvD, DN och Aftonbladet som tematidningar. Har ”Affärslivet” och ”Inriktning” och gör undertitlar i dessa anpassat till tidsaktualiteter. Hjälper även företag generellt med all typ av content för de digitala segmenten.

Kunder: Media aktörer och företag med behov av att synas med content marketing i tryckt och digital press.

Startade: 2015

Företagsform: Aktiebolag

Grundare: John Sigvant (VD), Philip Axtelius , Adam Bengtsson, Oscar Ljunggren

Ägare: John Sigvant , Adam Bengtsson, Erik Jönsson, Oscar Ljunggren och Linus Nilsson

Antal medarbetare: 8

Var: Västra Varvsgatan 60, Malmö

Omsättning: 6,2 MKR (2016), budgeterat 10 MKR 2017.

 

 

 

 

 


 

Ett företag mår inte bra om man inte tjänar pengar.”

 



           OM JOHN SIGVANT

Född i Malmö och 24 år gammal har John drivit eget företag tillsammans med sina kompanjoner, i snart 2 år. Han har ingen akademisk examen, men räknar in 30 p i Lund. Utbildningen kommer i övrigt från Malmö Borgarskola där han läste inom samhälle/företag och har även haft en snabb vända i militären.

 

”Att starta eget var en självklarhet. Jag har alltid velat driva

mitt eget företag.”

  

” Mamma har gett mig att fatta ett beslut fort. Pappa har varit mer analytisk. Gjort att man varit lite mer återhållsam när han fattat beslut. Ibland får man sova på saken.”

 

Vad är din bästa egenskap?

- Att jag försöker se alla människor. Det finns bra sidor hos alla. Mår människor i sin närhet bra, mår man själv bra. Också viktigt att ge bekräftelse till medarbetare. Om någon gör ett bra jobb måste de få höra det också.

 

Vad är din mindre bra egenskap?

- Sämsta egenskap är nog att jag bara kan göra en sak i taget. Svårt för att göra flera saker samtidigt. Notera och lämna sidouppgifter till senare. Fortsätt med det du gör. Jag kan också blir väldigt entusiastisk och fatta beslut som kanske blivit bättre om man lugnat sig lite. Men det visar kanske också ett engagemang och att man bryr sig.

HUR ALLT BÖRJADE

Redan besluten att arbeta i en egen verksamhet skred John, tillsammans med några andra tidigare kollegor, snart till verket.

 

Branschen var en tillfällighet. Sen kom jag in på det här spåret genom content marketing och ganska så snabbt hade jag bestämt mig för vad jag ville.”

 

 ”När vi började satt vi i ett litet rum, ett konferensrum på 12 kvm ungefär. Ett rum vi fick låna gratis. Men det fanns inga fönster och ingen ventilation så det var ganska jobbigt att sitta där. Vi hade ingen erfarenhet att driva företag. En erfaren egenföretagare går igenom processen mycket fortare än om man aldrig gjort det förut. Allting är ju frågetecken.”

 

  ”Först och främst använde vi oss av Nyföretagarcenter Syd. Det var två olika där som vi använde oss av i just den här rådgivningsbiten. Gratis och man kan få någon som kan säga ”det här är bra” eller ”det här är inte bra”. Men, de flesta frågorna har vi löst internt – och helt enkelt inte alltid vetat vad som varit rätt.”


”Jag gjorde nog många fel när jag skrev min affärsplan. Men jag hade hjälp med att få den genomläst. Kommer inte ihåg något specifikt, men var alltid väldigt noga med våra budgetar, det finansiella. För när man gick till banken var det viktigt att ha koll. Det är viktigt att banken tycker om en. Då har man det viktigaste i affärsplanen.”


HUR GJORDE JOHN FÖR ATT LYCKAS?

Företaget hade inga kunder när det startade men däremot fanns god erfarenhet av branschen. De visste vilka kunder de skulle rikta sig mot. De hade en klar plan.

 

”Det viktigaste för min egen del var att jag visste ett sätt som vi skulle tjäna pengar på. Många som startar ett företag har en tydlig idé om hur man skall synas och hur roligt allt skall vara, att man skall göra det här och det där... men så har man inte testat om det säljer. Alla företag som har mycket försäljning kommer det att gå bra för. Men oavsett hur kreativ du är, har du inga pengar och inga resurser, så kommer du inte kunna genomföra det.”

 

”Oavsett affärsidé är alltid frågan: hur skall man tjäna pengar? Har du en idé om hur du skall tjäna pengar kommer det andra att lösa sig. Har du en jättebra affärsidé men tjänar inga pengar kommer den affärsidén inte att hålla. Vår filosofi kretsar kring frågan: Hur skall vi göra för att få intäkter? Hur skall vi skapa försäljning? Det handlar inte om att tjäna pengar privat med feta löner, men att skapa intäkter är ett fantastiskt bra sätt att sedan bygga sitt varumärke.



”Man får lite kalla kårar när man får höra om världens bästa affärsidé men där man inte vet hur man skall tjäna pengar på den.

Det är ofta ingen bra start.

Ett företag mår inte bra om man inte tjänar pengar.”


 

 

 

”Jag tror att jag, men jag talar gärna för alla, blivit mycket mer ödmjuka som människor. Det går inte att tycka att man är bäst utan man måste vara ödmjuk och lära sig av andra. Lyssna på andra människor, för samlad kunskap är det som göra att det blir bra. Det tror jag att vi alla blivit bättre på. Att bli mer ödmjuka i vårt privata liv.”

”Det som driver mig att det känslan när man klarat av nånting. Man har simmat 2 km, då får man ett diplom. När man har det diplomet blir man glad. Vad vill man ha då? Ett diplom för att man klarat av att simma 5 km!. Varje gång man uppnår någonting får man en kick. Man får komplimanger från utomstående, bekräftelse. Det behöver människor. När vi började företaget var det nog att tjäna pengar som lockade. Men ganska snart inser man att det är inte det som det handlar om.”

 

 

”Det är istället känslan av att få bekräftelse på sin arbetsplats och att företaget får en bekräftelse, att vi gör nånting bra och man lyckas. När man väl har börjat känna det vill man lyckas än mer. Få bättre och bättre och bättre.”

 


HUR SER FRAMTIDEN UT?

Många säger att det tryckta media är utdöende och läsarna i Sveriges ledande tidningar och dagspress minskar. Endast ett fåtal tidningar visar stabila upplagor.

 

”Men de företag vi hjälper med marknadsföring vill nå beslutsfattare i näringslivet, och de lite äldre

målgrupperna är ju de som fortfarande läser tidningen. Framtiden får utvisa hur det kommer se ut då. Men än är marknaden precis lika bra som förr.”

 

John tror dock att marknaden kommer att krympa lite och det råder rätt stor konkurrens på marknaden. Det kommer vara en del aktörer som inte kommer att kunna hålla måttet.

 

”För när folk skär ner och försöker vara kostnadseffektiva så minskar ju kvalitén på framför allt det journalistiska arbetet, men även annat. Det kommer nog att vara några som kommer att lämna

branschen. Det är ju också det som är viktigt i en sådan här bransch, att man visar att man är bättre än de andra.”

 

”Vår vision och vårt måtto har alltid varit att inte nödvändigtvis bli störst, utan bäst på det vi gör för våra kunder.”

 

Vad är utmaningen med att ta sig till målet?

- Jag tror att den största rädslan var att man skulle starta företaget och människor i ens närhet skulle höra att man startat, men att det sen inte skulle gå bra. Lite rädsla för att misslyckas. Det var också det som gjorde att man jobbade hårdare.

 

Vad är det som gör det värt jobbet?

- Det bästa är att jag gör väldigt många olika saker på jobbet. Man hinner inte tröttna på något. Många egenföretagaren har en vision, en tro på hur det skall bli. Det kommer dagar man inte tror på det och det kommer att vara dagar då man verkligen tror på det och full av energi arbetar mot det. Men att ha visionen i bakhuvudet är en bra start. Sätter man upp ett långt mål med korta mål

på vägen är det ganska enkelt att se vart man är på väg. Alla hinder som kommer kan man ganska enkelt springa runt för vi vet redan vart vi är på väg.