PÅ KALENDEGATAN 18 I CENTRALA MALMÖ LIGGER DET ETT POSTKONTOR MED INTERNATIONELL STATUS. 


Vi älskar att serva människor och hjälpa dem med deras behov.

Patrik på Mail Boxes Etc. startade eget och valde vägen att etablera ett framgångsrikt franchise-koncept i hjärtat av Malmö.

 

Text, foto, intervju: Sheila Tan

OM MAILBOXES ETC

Vad: Vaktmästeri med postkontor, print, paket och brevhantering. Framför allt duktiga på att packa ömtåliga saker och skicka över hela världen. Avtal med UPS, DHL, FedEx, TNT, Postnord etc. och samarbetar med lokala budfirmor bl a Best och Bring. MBE Ingår i ett nätverk med 1400 butiker i Europa.

Kunder: Företag, organisationer och privatpersoner

Startade: 2015

Företagsform: Aktiebolag

Grundare: Franchise-koncept från USA grundat 1980. USA-delen ägs idag av UPS och den europeiska delen har italienska ägare med svenska franschisetagare som också är givare.

Ägare: Patrik Hane-Weijman tillsammans med fru Pia.

Antal medarbetare: 1

Var: Kalendegatan 18, Malmö

Omsättning: 1 MKR (2016), siktar på 2 MKR under 2017.

 OM PATRIK HANE-WEIJMAN

Uppväxt i Bara med djur, natur, skog, 20

min från Malmö. Har varit anställd och ville vid 50 års ålder starta eget. Bott 8 år i Stockholm och 8 år Helsingborg. Tekniker i botten men har även utbildning inom marknadsekonomi (IHM) och som coach/gestaltterapeut. Haft många olika arbeten, t ex Sändningstekniker på Canal Plus, Hälsocoach i 8 år men även

arbetat inom familjeföretaget som funnits i generationer. Har familj med fru, Pia, och 4 barn.

 

 

”Nyfiken på människor, deras bakgrund och historia. Rest en hel del.

Vi är rätt lika även om vi kommer från olika kulturer. För mig tycks de flestas  basbehov

på vår jord vara att kunna försörja sig och

sin familj, samt kunna ha tid att umgås med sina nära och kära. Dock tar vi olika vägar för  att dit och detta skapar konflikter.”


PATRIKS VÄG TILL EGET FÖRETAGANDE

Patrik valde att bli franchisetagare som genväg till eget företagande. Ett alternativ om man vill etablera ett redan framgångsrikt koncept på marknaden med stöd och hjälp från franchisegivaren. 

 

Varför valde Patrik den här vägen?

- Tillgång till ett stort nätverk och att vi tillsammans är starka som kan förhandla fram bra avtal, avtal som jag aldrig hade fått som enskild. Man får ta del av erfarenheter och man får vara med i

utveckling av framtida lösningar. Ny teknik, nya maskiner, avtalsupplägg m m. Är inte ensam, vi är 9 butiker i Sverige. Alla butikerna ser likadana ut. Man känner igen sig som kund. Trygghet för kunder som skickar viktiga försändelser, som kräver sekretess eller är ömtåligt. Varumärket är redan satt.

 

I förberedelsearbetet besökte Patrik de redan existerande butikerna i landet för att få känslan, intrycket och trivseln i franchise-kedjan. Han kontaktade ägare, besökte mässor och kollade

ekonomiska förutsättningar.

 

”Jag gick in med eget sparat kapital, bankens checkkredit och stöd från ALMI. Eva Olsson på ALMI ställde tuffa, raka frågor men var

också fantastisk och stödjande på alla vis. Det var bra att

bli Ifrågasatt och att även de obekväma,

men bra, frågorna ställdes.”

 

Bästa egenskap?

- Jag är positiv och social. När jag hittar fokus ger jag inte upp. Älskar problemlösning.

 

Mindre bra egenskap?

- Min sämsta egenskap är att fokuset kan vara fel. Har en tendens att bli passiv när jag inte är trygg (t ex sälj). Kan vara lite för försiktig/analyserande. 


PATRIKS RÅD TILL ENTREPRENÖRER

”Skynda långsamt och fråga många andra innan. Lär av dem som redan sysslar med liknande verksamhet. Fokusera på det du är duktig på. Komplettera, kanske köp in, tjänster  r det du inte är lika bra på. Se till att du har någon som är duktig på, och håller  koll på ekonomin. Någon erfaren som du litar på. Läget är viktigt, inte för många med liknande tjänster i samma område.”

 

 “Börjar med

mindre (t.ex. lokalstorlek) och

utöka efter hand.

Behöver planering och

rutiner.”

 

”Mina värderingar som en

affärsman är att man ska vara

rak och tydlig. Kunden skall vara sedd och servad fullt ut. Att de s

om jobbar för mig skall kunna utvecklas.”



FRAMTIDEN


"Verksamheten är på väg in i en fas där allt börjar flyta på. Jag kommer att kunna ta ut lön och semester som vanliga människor gör, när verksamheten börjar gå på plussidan. Konceptet är helt rätt. Framtiden ser ljus ut. För att kunna nå kunder och medarbetare, behöver man att vara operativt på plats men också vara aktiv i att sköta marknadsföringen. Detta är en utmaning när man gör det mesta av jobbet själv."


”Skulle vilja lägga 80 % träffa nya kunder och 20 % på sociala media. Operativt 40 % i butik och 60 % ute och sälja. Men idag är jag nog 90 % i butiken och 10 % ute och säljer. Det är det som behöver ändras under det här året.”


Idag har Patrik en anställd och tid börjar finnas för att ta tag i det så viktiga säljarbetet.

 

”Jag vill ge medarbetare möjlighet att utvecklas och vill ha personal som utvecklar egna idéer. Folk skall kunna komma in i verksamheten och känna att de kan bidra till verksamheten men samtidigt

utveckla sig själva. De flesta av våra kunder ligger inom 500 m från butiken och företagen inom det här området har jag att besöka.” 

 

Vad är utmaningen med att ta sig till målet?

- Man har ibland bara sig själv att vända sig till när man skall fatta svåra beslut. Men  franchisekonceptet styr med ramar för t ex logga, profil, vad vi säljer i butiken et c. En medarbetare med god erfarenhet att prata igenom med om det skall göras några förändringar, har visat sig mycket värdefull. Det är viktigt med delaktighet.

 

Vad är det som gör det värt jobbet?

- Lokal förankring. Arbetar med människor i närområdet. Skapa relationer och får hjälpa praktiskt. Friheten att inte behöva tänka på jobbet när man går hem.

 

”Min drivkraft är att jag tycker om människor, att hjälpa människor. Lösa deras problem och serva dem. Vill att kunden skall känna att de blivit servade och fått sina behov/problem lösta, och att de kommer tillbaka.”

 


Franchise-konceptets mission är att genom sitt globala nätverk av servicebutiker tillhandahålla personliga och bekväma kundlösningar med service i världsklass.

 

Vi levererar det. Genom det engagemang vi har, att vi älskar

människor och hjälper dem med deras behov.

Det är samma känsla som jag upplevde när jag först besökte

en av kedjans butiker och

mötte deras personal.”